Friday, November 16, 2012

wadi dayqah dam


setelah selamat hantar su di airport kami meneruskan perjalanan ke dam wadi dayqah. rumah di muscat ... gerak ke sultan qaboos grand mosque kemudian ke airport yang terletak di seeb (arrow merah) dari airport patah balik ke wilayah quriyat tanda A kawasan merah.



dam wadi dayqah merupakan dam terbesar di oman yang terletak di wilayah quriyat. dengan kapasiti simpanan lebih kurang 100mn cu m. kawasan tasik merangkumi keluasan sekitar 350 hektar dan sepanjang 6km dari dam utama. kajian teknikal untuk projek dam di inisiatif oleh kerajaan oman pada tahun 1978 untuk kajian penyimpanan air banjir. 

jangan tak tau kalau hujan lebat kat sini banjir kak! teruk-teruknya. cuba google  gonu klik imej. taufan gonu mengganas sekitar bulan jun 2007. lebih kurang 30 korban nyawa. kemusnahan yang di tanggung tak terkata. rata-rata proses pembaikan bangunan dan infrastruktur ambik masa dalam 2 tahun.

air dari dam ni di salur secara percuma pada penduduk wilayah quriyat untuk aktiviti agrikultur.

 

budak-budak ambik kesempatan ikut abah dia turun merasa air dam. mama malas nak turun tunggu dalam kereta saja sebab dah panas. lepas ni sambung jalan lagi.



4 comments:

  1. saya cukup sukakan pemandangan air laut, sungai, waterfall, empangan :D))...nak layan je gambar ni, heee

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...