Tuesday, February 14, 2012

sambal udang geragau





resepi dari Resepi2011

Bahan-bahan (10 orang)
1 mangkuk udang gergau kering ~ (2 cawan) basuh dan toskan.
*1 cm belacan
*5 ulas bawang merah
*2 ulas bawang putih
*15 biji cili merah
*5 biji cili hijau(ganti cili padi)
garam dan gula secukup rasa
1 keping asam keping
minyak untuk menumis


Cara-cara
1. Bahan bertanda * ditumbuk lumat menggunakan lesung untuk mengekal keenakkan rasanya. (jangan kisar menggunakan blender) (tumbuk tak lumat pun ... tak larat)
2. Panaskan sedikit minyak dan goreng udang sehingga berbau wangi sekejap. Ketepikan.
3. Tumiskan bahan tumbuk dengan minyak bekas goreng udang tadi sehingga wangi dengan api perlahan agar tidak hangit.
4. Tambahkan udang goreng tadi bersama garam dan gula secukup rasa serta asam keping gaul rata hingga sebati.
5. Angkat dan hidangkan bersama ulam-ulaman.

12 comments:

  1. Kita pun dtg bwk nasi ni...nak mkn ngan smbal udang geragau...menggoda sungguh.....kechur2...akak dok bwk gak coklat chip cookies ni...pas makan nasi...kita leh makan cookies pulak ek...:)

    ReplyDelete
  2. sedapnya kalau dpt wat buka pose jap lagi...ada lg x?? nk rasa cket bleh...sluuurrp meleleh air liur..btw udang kering yg ringan ke yg berat tu yer??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap ni. Ratah macam tu ja hehehe. Udang halus yang ringan.

      Delete
  3. Wah...sedapnya.....

    Mesti terasa sungguh tumbukannya tu kan;)

    ReplyDelete
  4. kita tag mala untuk contest. sudi2kanlah

    ReplyDelete
  5. assalam Mala
    ni hubby akak mesti suke sb peminat udang he he cuma akak tak leh makan udang hu hu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harus cuba ni kalau peminat udang :-)

      Delete
  6. Salam Mala,kalau ada lauk cam ni tak nak lauk lain dah..nak yg sambal udang geragau gak..sedapnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam rahel, mmg pun asyik nak meratah saja .. :-)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...