Tuesday, June 14, 2011

agar-agar




tengok sana-sini orang dok buat puding. teringin tapi malasnya la nak buat... agar-agar yang paling senang dan ringkas. dulu-dulu kat penang makcik-makcik juai kuih mesti ada juai agar-agar ni. sebijik macam ni hehehe

Bahan-Bahan
12g agar-agar tali
250g gula batu
1 bungkus air (menggunakan pembungkus plastik agar-agar)
1 senduk kecil sirap ros
2 helai daun pandan disimpul
pewarna

awat pic ni terbalik pulak ...
Cara-cara
1. Agar-agar tali digunting pendek-pendek dan rendam sehingga lembut.
2. Rebus agar-agar bersama daun pandan sehingga agar-agar hancur.
3. Masukkan gula batu dan kacau hingga gula larut.
4. Masukkan pewarna dan sirap ros. Kacau hingga rata.
5. Setelah menggelegak tutup api dan tapis agar-agar kedalam acuan dan biarkan betul-betul keras.
.
.
.
.
ttfn
mala

9 comments:

  1. Salam wahhh ada agar2 ros sdp i..lama juga x buat agar ros ni...ada lg ke

    ReplyDelete
  2. ada ... anak tgh dok makan. pagi2 melantak agar2 sejuk ..

    ReplyDelete
  3. Salam Mala...lamanya tak jenjalan kesini...sihat2 selalu hendaknya...

    Tengok agar2 ni...ingat kenduri khawin...mesti ada agar2 atau lengkung cam gini kan...emmmm...kenyal2 sejuk je masuk kat tekak....:)

    ReplyDelete
  4. nazrah - klasik gitu. ni sbb dok nmpk kejap puding ni kejap puding tu kejap agar2 yg ni kat rmh nazrah la..

    cc - alhamdulillah sihat. kira agar-agar rasmi utk majlis apa2 pun lah. pernah pi kenduri kahwin di kedah, tuan rmh jamu agar2 sebagai dessert. kalau dulu-dulu kan pisang/oren. bertalam-talam agar2 nampak makcik2 dok potong.

    ReplyDelete
  5. as-salam mala
    dah lama tak mkn agar2 sirap ros..org tua2 dulu suka buat agar2 ni..

    btw; acuan agar2 tu cutelah...

    ReplyDelete
  6. wasalm ady
    dah lama tak makan. mak-mak kita suka la buat agar2 ni. acuan murah ja.. hehehe

    ReplyDelete
  7. salam mala...agar agar merah dlm acuan tu...nostalgia tu...esp bulan posa...

    ReplyDelete
  8. wasalam kak eni - nostalgia kan. ... teringat dulu-dulu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...