Monday, January 30, 2012

agar-agar santan pandan



dessert jumaat lepas :-)  habih dah ....

Bahan-bahan
1 paket agar-agar tali (jenama Giant - tak ingat brapa gram)
1 paket gula batu - 250g
6 helai daun pandan
6 mug air
1 kotak kecil santan
2 biji telur
secubit garam

Cara-cara
1. Gunting pendek agar-agar dan rendam sehingga lembut.
2. Hiris daun pandan dan kisar dengan 3 mug air. Tapis ke dalam bekas berasingan.
3. Masak agar-agar, gula batu dengan 3 mug air sehingga semua bahan larut. Masukkan air pandan.
4. Kisar santan, telur dan garam dan tapis ke dalam adunan agar-agar.
5. Didihkan sekali lagi sambil di kacau.
6. Tapis ke dalam loyang dan sejukkan.

11 comments:

  1. AS-SALAM MALA
    mngancam tgk agar2 santan pandan..sdp mkn sejuk2 terasa di tekak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak mala selalu buat ... teringat kat mak ni .. :-)

      Delete
  2. nyum².. hijau mata memandang...

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. mmg suka pandan - sila la rasa :-)

      Delete
  4. Mala...baru sempat mai sini...sama kaler...mac hijau...agar2 santan pun hijau...I likeeeee...:)

    ReplyDelete
  5. dah lama tak buat agar2 gini. last dulu buat time raya. tapi agar2 gula merah. sedap mmg sedap. mmg ulang2 makan kan.anak saya suke jelly jelly gini

    ReplyDelete
  6. As'salam Mala

    sedapnya agar2 ni, kalau dulu rajin buat yang yang sirap jer. memang itulah yang selalu dibuat time raya. Tapi sekarang dah macam2 perasa dan warna agar2 ni kan..makan sejuk2 berulang2 bukak pintu ais ni Mala..hihi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...