Thursday, October 13, 2011

lepat liat



jom makan lepat liat!

lepat liat ni memang dah lama tak makan. di KL ni memang tak pernah jumpa orang jual. bila kak sheila tayang lepat liat resepi dari izahdaut rasa tak tahan sungguh nak makan.

setelah di google ada dua lagi resepi yang berkenan di myresepi. satu dari maksu om menggunakan santan dan hanazmanis. jumpa pulak resepi di bawah. lebih kurang sama saja semua resepi.

bila di bandingkan kita guna resepi nondatindiaries sebab tak banyak sangat hasilnya nanti. anak-anak belum tentu mau makan lagi. nanti jenoh nak perabih sorang-sorang lepat liat. lagi satu sebab first time buat lepat. apa-apa jenis lepat pun. hahaha

mala gantikan air dengan santan cara maksu om untuk rasa lemak dan juga tak perlu sapu minyak pada daun pisang.


resepi dari  non-datin-diaries

Bahan-bahan
2 - 2 1/4 cwn tepung pulut
3/4 cwn gula merah
1 cwn air (ganti dengan santan)
daun pisang sebagai pembalut
1 cwn kelapa parut putih
sedikit daun pandan
garam
minyak masak

Cara-cara
1. Gula merah dimasak dengan air (santan) dan daun pandan (di tapis) sebelum di campurkan dengan tepung pulut dan di kacau hingga sebati.
2. Kelapa parut pula dicampur dengan sedikit garam untuk di jadikan inti lepat dan daun pisang di bersih dan di potong cantik-cantik untuk di jadikan balutan lepat.
3. Sapukan minyak masak secukup rasa di atas daun pisang. Supaya adunan tak melekat pada daun. Tak perlu letak minyak sebab guna santan.
4. Letakkan sesudu makan adunan tepung ke atas daun pisang dan ratakan.
5. Letakkan inti kelapa di tengah-tengah adunan dan terus balut adunan tu dengan daun pisang tadi.
6. Buat sehingga habis bahan-bahan dan kukus di dalam periuk kukus selama 15 - 20 minit dengan api yang sederhana sahaja.
.
.
.
.

ttfn
mala

5 comments:

  1. Assalamualaikum mala heheh dah buat ye sdp kan..resepi pun lebih kurang same..yg penting ada gula merah, kelapa , tpg pulut, daun pisang dan santan ..sdp ada lebih 2 ketul akk masuk dlm peti ..bila mkn sejuk2 pun sdp...

    ReplyDelete
  2. as-salam mala
    macam dah popular kuih ni mala..sana sini dah buat..

    ReplyDelete
  3. wasalam ady
    kuih ni memang popular di sebelah utara semenanjung. susah nak jumpa.

    ReplyDelete
  4. Mala...tak penah makan lepat liat...haaa...gelakkan kak cek la tu ...he he jakun tul kak cek ni kan...nak rasa ...nak rasa..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...