Wednesday, December 5, 2012

muffin coklat kukus



resepi dari chefzubaidah via maklangazie 

Bahan A
2 cwn susu cair (mala guna susu segar)
1 cwn minyak masak
1 3/4 cwn gula kastor
1 biji telur

Bahan B (di ayak)
250 gm tepung gandum
50 gm serbuk koko (mala letak 2sb)
1 st baking powder
1 st soda bikarbonat
1 sb coklat emulco

Cara-cara
1. Satukan bahan A dan kacau sebati, mengguna whisker.
2. Masukkan bahan B dan gaul rata, tuang dalam cawan muffin
3. Kukus selama 10 minit.

Tips :
Untuk dapatkan muffin pecah 4 , air kukusan hendaklah dipanaskan hingga mendidih dengan api besar dan jarakkan ruang muffin antara satu sama lain supaya kesemua muffin masak dengan elok.

16 comments:

  1. lama tak masak2 kek muffin ni semua.dok tengok kawan2 kat blog je la rajin buat

    ReplyDelete
  2. salam perkenalan.
    jalan2 cari resepi ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalm sis ..
      resepi simple saja ... tq sudi singgah

      Delete
  3. wah Mala elok je muffin tu nak buat lah jugak sbb yg versi kukus lebih lembut kan dan pasti nya lebih sedapppppppp thnks bagi tipss

    ReplyDelete
    Replies
    1. lembut kaknoor muffin ni .. cuba la

      Delete
  4. waaa... ni betul2 muffin, merkah di atasnya...cantik !!

    ReplyDelete
  5. uuuu... chocolatey! kecur menengoknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habuan budak2 kat ceramah. Licin!

      Delete
  6. Tentu sedap ni...nanti klu saya buat nak tambahkan kacang walnut cincang....bayangkan laaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Berani letak nuts takut Ada anak2 yg allergic.

      Delete
  7. saya suka kacang walnut...tp kalau dalam cookies ar....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kek kukus tak sesuai kot letak kekacang? cookies ok

      Delete
  8. Sedap n ringkas..dah lama nk buat yg kukus..baru jmp..thanks ye..nk try buat la :-)
    Jmp singgah ke blog saya ye

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...