Monday, June 11, 2012

terung goreng telur berkicap


lauk yang ringkas dan sedap. boleh terlupa lauk lain sebab ralit dok makan terung saja, terpepak cili dan bawang. fuh!

resepi dari ietabeepee

Bahan-bahan
1 biji terung panjang ( saiz besar)
1 biji bawang besar - dihiris
5 - 10 biji cili padi - di hiris
kicap lemak manis 
1 biji telur
secubit garam

Cara-cara
1. Buang kulit terung berselang seli atau ikut suka.
2. Potong terung 3 atau 4 bahagian sebelum di belah 6.
3. Celup terung ke dalam telur dan goreng hingga terung masak.
4. Dalam pinggan satukan terung, bawangda n cili kemudian tuangkan kicap dan gaul.

22 comments:

  1. salam mala..wow... mmg simple ajer resepi terung nie ..i like it..

    ReplyDelete
  2. wasalam azumaya, kita mmg cari dan cuba resepi yg ringkas saja :)

    ReplyDelete
  3. ringkas pun sedap tu nampaknya Mala...I also likeeeeeee

    ReplyDelete
  4. salam kenal... suka sebab ada cili api tuuu...yang ni unik pulak sebab goreng ngan telur

    ReplyDelete
  5. kak mala.. tun mmg peminat setia terung ^^ goreng mkn ngan kicap gini pun sedap ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. tun kena cuba. sebab tak sangka sedap hehehehe

      Delete
  6. simple.. tapi menyelerakan... yummy...


    moon suka terung goreng lada hitam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terung goreng lada hitam? mcm best, letak la resepi .. :)

      Delete
  7. Mmmm sedapnya... Boleh sangat ni Mala... kalau la ada terung dlm fridge, hari ni jugak aku buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. harus cuba ni Huda, gerenti bertambah nasi!

      Delete
  8. Salam Mala.semlmpun masak terung tp celur. kat sana ada cili padi...senang nak buat sambal

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam mamasya, guna cili padi yang import dari siam.

      Delete
  9. menarik resepi Mala ni
    boleh ikut resepi Mala ni nanti..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap terung ni. dah banyak kali buat..

      Delete
  10. salam Mala..senang jugak jer masakan ni...kena cuba ni...(tp selalunya kalo beli terung panjang, sure nk buat goreng berlada...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam ck, terung goreng berlada pun sedap

      Delete
  11. Salam mala...lamatak jenjalan...adik kita ni pun dah jauh diperantauan...pekabo...hope sihat2 selalu hendaknya....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam cc ... wah! lama tak nmpk! kami sihat-sihat saja. alhamdulillah!

      Delete
  12. salam mala..
    apa kabar? lama x ke cni..
    selamat menjalani ibadah puasa n selamat menyabut ramadhan buat mala n famili..nampak sedap terung goreng kicap tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam lyza,

      khabaq baik. dah naka raya pun. punya lama tak masuk blog ... selamat hari raya!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...