Monday, March 25, 2013

roti sosej goreng


roti sosej untuk minum petang hari ni. malaysia dah malam pun :-)

 
resepi dari mas80

Bahan-bahan ( 8 biji )
2 cwn tepung gandum
2 sb marjerin
1/2 cwn susu segar }
1/2 cwn air panas }
secubit garam }
secubit gula } dibancuh semua
1 sb yis kering
4 btg sosej

Cara-cara
1. Gaul tepung gandum dan marjerin hingga sebati.
2. Masukkan yis kering dan gaul lagi hingga sebati.
3. Masukkan susu suam sedikit demi sedikit sambil di uli hingga adunan sebati dan lembut (susu suam tidak habis 1 cawan digunakan,akan ada baki suku) pastikan adunan tidak terlalu lembik.
#kalau ada mesin pengadun lebih baik, adunan akan lebih licin, gunakan mesin pengadun semasa hendak masukkan susu suam
4. Bahagikan adunan menjadi 8 dan buat bulat, sosej di belah dua. Ambil 1 adunan yang di buat bulat tadi dan diuli memanjang lilitkan pada sosej dan biarkan adunan naik, lebih kurang 45 minit.
5. Goreng dengan api sederhana hingga roti bertukar warna kekuningan

12 comments:

  1. Ish, dah malam malam ni, gi tengok gambar roti lak. Perut ni macam pandai je nak berbunyi. Hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe budak2 dah takmkn nasi semlm kenyang dgn roti :-)

      Delete
  2. mala,

    bagus nih buat alternative bekal utk budak2 bawa pegi sekolah:)

    p/s minta maaf byk2 terdelete comment mala kat blog. nih la jadinya kalau main tekan ajer & tak baca betul2...kekeke!

    ReplyDelete
    Replies
    1. madre,
      mmg bekalkan utk lunchbox jugak ni...

      Delete
  3. as-salam mala
    Those look fantastic! and YUMMY!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam ady - mcm ulat bulu hehehe

      Delete
  4. memang bagus dibuat bekal sekolah budak-budak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dapat sorang seketul ja buat bekal

      Delete
  5. terbaik hasilnya. versi "rajin" saya, ambil roti dan gulung dengan sosej aja...

    ReplyDelete
  6. assalam
    memang sedap dpt makan time petang2 kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam saranur - budak2 ni pulun makan petang2 lepas tu time dinner dah kenyang

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...