Friday, September 6, 2013

daging kaprau


pertama kali rasa daging kaprau ni di Ali Tomyam kat dato keramat setelah di cerita oleh kakjee kat blog dia. memang sedap masakan dan puas hati kalau makan kat situ. nak tau lebih klik kat link atas.

dalam lauk ni mala tambah kacang panjang. kat rumah ni tak suka masak banyak-banyak lauk sebab selalu tak habis. setiap kali masak akan tambah sekali sayur-sayur yang ada. lagi pun lauk ikan sambal yang semalam ada lagi (kan dah kata tak habis). panaskan balik dalam rice cooker. lepas nasi dah masak letak ja dalam bekas pengukus plastik yang dapat sekali dengan rice cooker.


my selasih ... tanam masa sebelum balik cuti. memang dah kering kontang pokok ni sebab panas. balik ja dari cuti suka tengok bila nampak si selasih sihat walafiat. senang hidup pokok ni. ntah brapa kali ubah tempat. cabut tanam, cabut tanam. masih hidup lagi.

resepi dari kakjee

Bahan-bahan
250 gm daging batang pinang dihiris nipis (atau ayam) (mala guna daging cincang)
2 sb pes tomyam (mala guna pes cili thai)
5 - 10 cili api -  di ketuk, ikut tahap kepedasan
3 ulas bawang putih - di cincang (mala tambah)
2 labu bawang besar - dibelah lapan dan dileraikan
1 sb kicap manis
1 sb sos cili Thai
1 sb sos ikan (nampla) - (mala tambah)
hirisan kacang panjang - (mala tambah)
segenggam daun selasih

Cara-cara
1. Perap daging yang telah dihiris bersama 2 sudu pes tomyam selama ½ jam. 2. 2. Kemudian tumis 1 labu dulu bawang besar yang telah dikerat 8. Kemudian masukkan cili api yang telah ditumbuk kasar. Setelah agak garing, masukkan hirisan daging yang telah diperap dan goreng hingga daging kecut.
3. Kemudian masukkan kicap manis, sos cili dan nampla, terus goreng. Masukkan kacang panjang dan daun selasih yang telah dipetik, dicuci dan ditoskan. Kemudian masukkan juga baki 1 labu bawang besar. Setelah bawang besar layu, padamkan api dan hidang.

10 comments:

  1. pertama kali sy dengar nama masakkan ni tau.. daging kaprau...

    ReplyDelete
  2. Kaprau adalah nama Thai untuk daun selasih.

    ReplyDelete
  3. daun selasih tu rasanya camna mala..alahai, saya tak pernah tau le. kat kedah ni, daun samak yg depa masuk dalam laksa utara tu taulah saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcmana nak crita rasa dia. budak2 tak sukan makan daun selasih ni. nak kata mcm pudina tak juga. bau dia kuat. kalau tersentuh pokok dia pun dah boleh bau. orang johor mesti tau daun selasih ni. ada masuk dlm laksa johor kan. daun samak tu apa pulak? hehehe

      Delete
  4. daun selasih..mmg masakan thai selalu guna..nampak enak sgt

    ReplyDelete
  5. Aslmkum Mala

    belum pernah masak daging kaprau...
    elok subur pokok selasih tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam mamasya
      kalau suka thai food mesti suka lauk ni. alhamdulillah elok naik pokok selaasih ni ... cuaca tak brapa panas sangat dah kat oman ni.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...